Monday 19 September 2011

WHERES YOUR "KESOPANAN DAN KESUSILAAN"..

Assalamualaikum..

     Kesopanan dan kesusilaan. Rukun negara yang kelima yang harus dipatuhi oleh seluruh rakyat Malaysia yang rase2 dirinya anak Malaysia. Orang Malaysia. Ape kaitan dengan story aku? Takde kaitan pape pom, cume aku rasa dalam hidup berorganisasi dan bermasyarakat nie haruslah mempunyai sifat SOPAN.

     First thing, manusia yang bersin betul2 depan batang hidung ko. Adekah korang gembira? Dah nama pom kawan, aku rase its to much kalau nak marah2 melenting. We have manners, use our manners as a muslim. Tapi, aku masih tak mampu nak menegur direct supaya jangan buat macam tu again, aku takut dia kecik hati ,terasa or whatsoever. So hanya mampu menghulurkan sehelai tisu. Hope next time, jika dia nak bersin, cover your nose. Jangan main lepas depan muka orang. Ingat cute sngat ke wat camtu.think it !


     Second thing, batuk! Please lah cover your mouth. Tutup mulut dengan sapu tangan ke, tisu, tangan pon jadilah. Kalau anda rasa anda insan penyayang , tolong fikir orang sekeliling.  Dengan bau nafas yang menjijikan, korang batuk2 depan2 kawan anda.. pe jadahnya... 



     Third thing, ambil barang kepunyaan anda sesuka hati jantung limpa dia aja. Pe, ingat barang aku, barang ko ke? marah ni!! amat biadap aku rasa kalau ambik barang tanpa kebenaran dan buat harta macam ko punya aje. Kadang2 kita kena ingat sensitiviti kawan2 kita, kalau dia dah jenis tak kesah, at least keluar lah sepotong ayat "aku pinjam weh!!", baru berbunga2 hati mereka. Tapi kalau main rembat aje.. Sedihhh wooo...



Thats all, cakap banyak tak guna kalau tak sertakan dengan tindakan. Peace!







No comments: